Dag 19 - Maandag 5 augustus, Ayutthaya. Fietsen - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van letsgothailand - WaarBenJij.nu Dag 19 - Maandag 5 augustus, Ayutthaya. Fietsen - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van letsgothailand - WaarBenJij.nu

Dag 19 - Maandag 5 augustus, Ayutthaya. Fietsen

Door: Kor

05 Augustus 2013 | Thailand, Ayutthaya

Heerlijk de wekker staat om 08:00 uur.
Dorien gaat er af en is gedoucht en al. Ik wil onder de douche stappen en zie dat het 07:25 uur is. Wekker stond DODEOAR (dus om de een of andere reden) nog om 07:00 uur. Dat is langzamerhand ons probleem aan het worden deze vakantie. Wakker worden op een geplande tijd. Dat is onze straf. Onze straf om zelfs tijdens de vakantie de maak me wakker mechaniek in te zetten. Jullie willen op tijd wakker worden? Op tijd wakker worden zal je!
Dus wederom relaxed aankleden. Relaxed ontbijten. En relaxed op naar de fiets verhuur. Vandaag fietsen door de oude stad Ayutthaya! ( 3 fietsen 24h voor 140 Bath = € 3,-).
Ayutthaya is heden ten dage, ondanks dat het een eiland is in een stad, een drukke stad. Er is een brug zodat heel autominnend Thailand de oude stad weet te vinden. Vergelijkbaar met elke drukke stad in Thailand. Denk aan Bangkok en je hebt een prima visueel voorbeeld. Daar gaan wij in fietsen. Fietsen met de kids! Afwijkend met heel Thailand wat wij gezien hebben is dat ze hier géén Tuck-Tuck;s hebben. Hier géén mini busjes hebben. Maar een -Old Fashion – drie wieler taxi busje. Zie je nergens, maar hier een hele stad vol!
We houden de gouden regels aan die in heel Thailand gelden, n.l. -Go With The Flow- ( hebben we geleerd in Kanchanaburi) . Als jij géén overhaaste bewegingen maakt, anticipeert heel rijdend Thailand op jouw. Ze zullen je altijd ontwijken (proberen), mits ze jou bewegingen begrijpen. Onze bewegingen, hoe onduidelijk soms ook, worden begrepen door deze Thai’se ontwijkspecialisten. (Joep fiets, droomt, speelt toneel en maakt bijbehorende bewegingen al dan niet alles gelijktijdig waar wij zelfs soms niets van begrijpen. Maar de Thai’en zijn hier heer en meester in. Zij begrijpen het. Zij ontwijken ons. Zij stoppen vroegtijdig, zodat we met zijn allen veilig kunnen oversteken. Ook al zit Joep midden op de autoweg een vlinder (virtueel/echt) achterna).
We fietsen vele opgravingen af die voor de 2de of 3de maal zijn hersteld van totale vernietiging door vreemde (wrede) bezetters. We zien prachtige bouwwerken (Ruïnes). Prachtige parken. Prachtige kleuren. En we zijn de massa stroom toeristen voor. Wederom prachtig! Toch wel lekker zo’n vroege wake up call!
We hebben de hele stad gezien.The full monthy. Alles oud . Alles nieuw. En wat er tussen zit.
Joep en Bink zijn nogmaals door een Monnik: –Lucky-–Lucky-–Lucky-–Lucky-–Lucky-–Lucky-–Lucky- toegewenst. Polsbandje om. Besprenkeld met heilig water. Fooi in de fooienpot!
Dus wat kan ons nog gebeuren! Het geluk straalt van ons af. Werkelijk! We hebben veel mazzel deze vakantie. Het weer is super. Vele taxi’s staan te wachten. Vele reisverbindingen die , ondanks alle vertragingen, vloeiend op elkaar aansluiten. Kortom; we genieten met volle teugen! “We are the lucky ones!” Vanuit ons perspectief is dit de waarheid. Dat telt. We are Lucky!

Vandaag hebben we zalig gefietst. In waarschijnlijk voor ons de warmste dag deze vakantie (bijna 40˚C). Prachtig weer. Mooie dingen gezien. Echt Thai’s eten gehad ,standje op een lokaal marktje (we bestellen hier ook een Thai’s biertje, wat wel erg lang op zich laat wachten. Blijkt dat hij deze niet meer op voorraad heeft en wordt door een brommertje ‘ingevlogen’. Gelukkig bestellen we niet nog eentje…) . Kid’s Kip nuggets gehad bijKFC en als toetje een ijsje van Swensers! Het kan niet op.
Het laatste stukje op de fiets naar het hotel dus ook weer met het pondje. We hadden ook gemakkelijk een (achteraf mooiere) fiets kunnen huren na het pondje. Maar ingewikkeld doen is hier soms zo leuk. Dorien snaait nog even een pannenkoek banaan mee (wat terplekke gemaakt wordt) en dan is de dag om. Om, om lekker te zwemmen. Af te koelen en beentjes omhoog, boekje er bij.
Ik zelf ga nog even 30 minuten hardlopen. 15 minuten de snelweg omlaag en dan weer 15 minuten de snelweg omhoog. Zo loop je nooit fout. Zo loop je nooit te veel. Te veel in de nu nog 37˚C kan lastig zijn. Ingewikkeld tijdens onze vakantie is leuk, maar aan lastig heb ik een hekel . Niet doen dus.
Na hardlopen join ik de club bij het zwembad. Kids genieten van het water. Dorien geniet van haar boekje. Ik geniet van mijn afkoeling na het lopen in het zwembad en kruip ik in mijn boek –Dan Brown; Het verloren symbool (dwarsligger). Dorien heeft haar e-reader bij zich met een kleine 1000 titels. Ik ben conservatief progressief. Dus wil wel een écht boek . Maar dat dan wel weer op een nieuwe manier. Dwarsligger past dan prima bij mij. Dwarsligger is een echt boek, klein van formaat. Handige leeshouding. Bedacht en geproduceerd op bijbelpapier door ‘onze’ eigen lokale Heerenveense drukkerij –Jongbloed bv-. Ik vind het een gouden uitkomst. Kleine 1000 pagina’s leesplezier in pocketformaat. Dit heb ik dus bij me. Twee boekjes van Dan Brown. Mijn leesplezier naast ons vakantie verslag.