Dag 16 - Samui Honey, Koh Samui - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van letsgothailand - WaarBenJij.nu Dag 16 - Samui Honey, Koh Samui - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van letsgothailand - WaarBenJij.nu

Dag 16 - Samui Honey, Koh Samui

Door: Kor

02 Augustus 2013 | Thailand, Ko Samui

Vrijdag 2 augustus,
Het is 07:00 uur en mijn luikjes staan open. Joep zit ook al in zijn twilight zone en draait wat heen en weer. Wij delen het dubbelbed, dus ik zeg: ‘pak je DS maar als je niet meer kan slapen’. Hopelijk kunnen de anderen dan nog even aan gene zijde blijven. Maar hij zegt ‘nee, ik probeer nog even te slapen’.!? Ik totaal verbaasd. Toch niet weer ziek? Maar binnen 1 minuut is hij tot inkeer gekomen. Kan niet slapen en hij kruipt voorzichtig uit bed en pakt de DS. Bink veert op en is plots klaarwakker. ‘Niet op mijn DS he Joep!’ Dus, dat begint goed!
Het is onze laatste dag op Koh Samui. Onze laatste dagje eilanden. Laatste dagje strand vakantie. Laatste dag luieren. Vandaag alleen nog Big Boeddha ‘doen’, verder niks.
Ik ben klaar wakker en de kids vechten het maar uit: wie welke DS, welk spel, door wie gespeeld. Hulde, ik ga lopen! Mmh… nog niemand op het strand, zalig! Na het lopen trek ik nog wat baantjes. In het zwembad met uitzicht op zee. Dan ben ik er helemaal klaar voor om deze dag te plukken!
Iedereen is er af en we gaan ontbijten. Bink zegt nog na een paar minuutjes eten, ‘gelukkig zit er nu geen harige dikke rups op mijn stoel’. Oh Nee? Heb je gecheckt vraag ik? Oeps, hij checkt voor de zekerheid toch nog snel even (je moet ze scherp houden… ;-)). Alles veilig. Het ontbijt in Koh Samui bestaat voor de jongens uit toast met suiker. Al 4 dagen. Gelukkig ook wat vers fruit. Dat geeft toch even het gevoel – ik ben niet thuis-.
Na het eten lekker met z’n allen de ‘pool met een view’ in. Zodat we tegen 12:00uur klaar zijn om naar Big Boeddha te gaan. Voor Big Boeddha nog snel de Hotelletjes geboekt voor de komende tijd. Dit zijn:
-Ayutthaya, - Oude hoofdstad Ayutthaya, van het Koninkrijk Ayutthaya, UNESCO lijst.
-Lopburi, - Wilde apen tempel.
-Khao Yai, - 2 dagen de bush in om Vleermuizen & Wilde Olifanten te spotten (Khoa Yai is Thailand’s oudste national park, UNESCO lijst)
-Bangkok, - Laatste dagen voor de terugreis, Oude en nieuwe delen van Bangkok ervaren.
Kortom het einde van de vakantie krijgt vastere vormen. We willen het tijdsvak na Koh Samui invullen. We zijn dan van de eilanden af. Naar toeristische knooppunten. Dus, we moeten van ons geloof afstappen. Nu niets regelen betekend buiten de boot vallen. We hebben de knooppunten geregeld. Hebben geboekt. Wij zijn er klaar voor.
Maar vandaag nog lekker Koh Samui. Vandaag naar Big Boeddha. Vandaag lekker relaxed!
Bij ons vorig verblijf stond - Big Boeddha Koh Samui- in de steigers vanwege restauratie. Alle bijzondere Big Boeddha’s in Thailand kregen toen (ivm een komende feestdag) een facelift. We gaan zien hoe hij er nu bij staat.
We ronselen een taxi en we zijn op pad. Het is niet ver van ons resort dus zijn we er zo. De Boeddha op Koh Samui is groot, maar dat was verwacht. Geen oh’s en ah’s. Gewoon een hele grote Boeddha. We zijn snel ‘uitgekeken’. Nog even bij een echte boeddhist langs. Die ons allen persoonlijk veel gelukt wenst door ons met heilig water te besprenkelen en een armbandje omdoet. Wij doneren wat in de fooienpot en hopen het beste ervan.
Dorien struint snel nog wat winkeltjes af. Joep en Bink willen graag een ijsje en dat mag (hé, die armbandjes werken echt, we mogen een ijsje!). Dorien en ik kopen bij een fiets met zijspan-keukentje een Thaise pannenkoek. Voor Dorien een –banaan-rozijnen- en voor mij een –banaan-kaneel-pindakaas-. Zalig! De kids een ijsje, wij een pannenkoekje. Maar zoals echte kinderen betamen schooien ze ook minstens de helften van ons beider bordjes weg.
We ronselen ook voor de terugweg een taxi en stappen uit bij de 7/11 supermarkt. Hier kopen we nog wat lekkers voor morgen, de reisdag. Dit wordt een lange reisdag. Dit vraagt om zoethoudertjes.
Terug bij het Resort snel in de zwemkleren en naar het strand. Het is maar 20 passen zodat we snel kunnen overgaan tot het binnenhalen van de laatste teugen strand/zee/lucht/geluid. Dorien zegt als je in Thailand bent moet je ook Thaise massage hebben gedaan. Ik hoef niet maar Dorien twijfelt en de jongens willen wel. Ze gaan te drieën even op pad om te vragen wat het kost. Om uiteindelijk niet terug te komen. De sterke knuisten van deze dames hadden grip op deze klanten en lieten niet meer los. Massage vraag je, massage krijg je. Betalen doe je later maar, bang dat de klant zich kan bedenken.
Dorien gaat voor een heel uur onder de ‘wals’ en de jongens beide voor 30 minuten. Als de vakkundige kneedmachines de jongens hebben vrijgelaten komen ze bij mij. Een kakofonie van, lekker, ‘k wil ook 1 uur, waarom mama wel, zalig, moe, …. enzovoort komt er op me af. Blijkbaar hebben ze genoten!
Dorien volgt later ook met louter goede ervaringen. Ik zie geen verschil maar zij is tevreden! Eigenlijk was ze blij dat ze niets gebroken had. Dorien is niet klein, maar deze Thaise (normaal tengere dames) is een echte -Big Mama-. Kan zo bij de onderwereld aan het werk om geheime info uit je te persen.
We sluiten de dag af bij een Thais restaurantje The Orchid aan de hoofdstraat waar het de hele week al gezellig druk is. De kaart bied veel keus, vriendelijke bediening en het eten is super! The Orchid, go fot it!
Terug naar de resort maken de jongens zich klaar om te slapen. Wij nemen er nog een Cola - Sang Som. Verder lezen en tikken we deze avond weg. Ook wij gaan zo plat want om 06:30 uur gaat de wekker, 07:30 uur uitchecken, 07:45 uur ontbijt en 08:15 uur staat taxi voor. Dit alles om de boot van 09:30uur te halen. - Tap - Tap -, Rustig aan en rap een beetje!